donderdag 19 maart 2015

Tutorial gehaakte vlaggenlijn

Mijn vlaggenlijn hangt inmiddels op mijn knutselzolder, ik ben er helemaal happy mee. Dus nu is het tijd voor de tutorial die ik jullie beloofde.


Ik maakte mijn vlaggetjes met stylecraft op haaknaald 4 en de lijn met Catania op haaknaald 2,5. Maar het maakt natuurlijk helemaal niet uit welk garen je gebruikt.

1. Begin met 2 lossen en haak 2 vasten in de 2e losse vanaf de haaknaald, (2) haak weer een losse en keer het werk om
2. Haak in elke steek 2 vasten (4), haak een losse en keer het werk om


3. Haak in de eerste 3 steken een vaste, haak in de laatste steek 2 vasten (5), haak een losse en keer het werk om.
4. Haak in de eerste 4 steken een vaste, haak in de laatste steek 2 vasten (6), haak een losse en keer het werk om.
Herhaal steeds dezelfde reeks: in elke steek 1 vasten ,behalve in de laatste steek,daar haak je 2 vasten, dan een losse en het werk omdraaien. 
Doe dit tot je het vlaggetje groot genoeg vindt.


Haak zo een stapeltje vlaggetjes, ik haakte er 7, maar haak er gerust meer :)



Werk daarna de draadjes weg en versier het vlaggetje met vilt.


Bij dit soort projectjes lijm ik het vilt altijd vast met goede lijm en Hasulith is mijn absolute favoriet!

Nu is het lijntje aan de beurt.
Begin met een ketting van lossen, ik haakte er 20, maar kijk zelf wat je een mooie lengte vindt.


Als je bij het vlaggetje komt haak je het lijntje er op met halve vasten, zo blijft het vlaggetje altijd mooi hangen.
Je steek je haaknaald door de eerste steek, pakt de draad op, trekt hem terug door de steek en haalt hem meteen door de lus op je haaknaald.



Daarna steek je je haaknaald door de volgende steek. Dit doe je over de hele lengte van het vlaggetje.


Daarna haak je weer een reeks lossen, ik haakte 10 lossen tussen de vlaggetjes, maar ook dit is afhankelijk van wat je zelf mooi vindt. Op deze manier haak je alle vlaggetjes aan de lijn en je sluit weer af met een reeks lossen.

Voor je het weet is je eigen vlaggenlijntje klaar :)


Fijne dag!











1 opmerking: